Powstanie Warszawskie

1 sierpnia 1944. Godzina 17. Godzina W.
Dziś mija 69 lat od wybuchu powstania Warszawskiego. Największej akcji zbrojnej zorganizowanej przez Armię Krajową przeciwko okupującym Warszawę - Niemcom. Miało trwać kilka dni, jednak powstańcy utrzymali walki przez 63. W dzisiejszą rocznicę - pamiętamy!



 W walkach brali udział żołnierze z całego kraju. Jednak w Powstaniu walczyły i traciły życie także dzieci...
  • 12-14 lat zwane Zawiszakami, były odpowiedzialne za ratownictwo i łączność,
  • 15-17 lat pochodzące z Bojowych Szkół, odpowiedzialne za rozpoznanie, zwiad i łączność,
  • od 18 lat członkowie Grup Szturmowych odpowiedzialnych za dywersję.
Dzieci zawyżały wiek, by móc walczyć z niemieckim okupantem. 

Podaję te dane ponieważ zastanawiam się jak dzisiejsza młodzież reaguje na wzmianki o patriotyzmie, o wojnach, powstaniach. Zastanawiam się czy jeśli w naszych czasach doszłoby do zbrojnych walk (nie biologicznych) to czy znaleźliby się chętni by budować państwo podziemne... Osobiście wydaje mi się że chwyciłabym za broń. Walczyłabym o wolną Polskę, o bliskich, o każde ludzkie istnienie...



Powstanie wciąż budzi kontrowersje, sceptycy podkreślają, że Powstańcy nie osiągnęli swoich celów, nie byli przygotowani militarnie, zniszczyli stolicę, okupili zryw śmiercią i cierpieniem.
Osobiście uważam jednak że Powstanie miało sens ponieważ walkę podjęto już w 39 roku, powstało Państwo Podziemne którego istnienie byłoby zbędne gdyby nie chęć odzyskania niepodległości, stolica tak czy inaczej uległaby zniszczeniu ponieważ plany zakładały walki Wermachtu i Armii Czerwonej w linii Wisły, Powstanie nie było od początku skazane na porażkę, ponieważ aktywiści nie mogli przewidzieć ruchów Stalina ani nie dotarły do nich doniesienia z Teheranu... 
Ale co moim zdaniem najważniejsze Powstańcy pozostawili dla nas niewiarygodną spuściznę. Pokazali, że warto walczyć (nawet ginąc) za swoją wolność, że warto być zdeterminowanym i bohaterskim broniąc swoją niepodległość. Mimo wielu lat niewoli właśnie pamięć o powstaniu dawała ludziom siłę. I daje ją nam - bo czy co roku o 17 kiedy uruchamiane są syreny nie zatrzymujemy się? Nie przystajemy by oddać hołd poległym? Otóż to... Jestem dumna że 5 lat temu wybrałam Warszawę na nowe miejsce zamieszkania, jestem dumna że jestem Polką i jestem dumna że w naszym kraju żyją jeszcze osoby które wciąż przypominają nam ile ojczyzna dla nich znaczy... Pamiętajmy i nie zapominajmy Kim jesteśmy.


Wpis kończę moją ukochaną piosenką jednego z lubianych przeze mnie zespołów. Sabaton stworzył piękny, rockowy utwór ukazujący losy walczących Polaków. Żal że w Polsce nie powstają takie piosenki... Tekst i teledysk zawsze powodują, że oczy zachodzą łzami a w gardle rośnie gula. Do obejrzenia do przemyślenia.


Komentarze

  1. Hmm.. Bardzo ciekawy temat :)
    Bardzo oryginalnie to napisałaś ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ohh.. i właśnie ! Mam dla Ciebie jedną propozycję :)
      Masz może gg, albo fb ?
      Bo chciałabym porozmawiać prywatnie ;>

      Usuń
    2. Wielkie dzięki :D
      FB znajdziesz tu w profilu ;)
      ewentualnie gg mogę Ci podać :)

      Usuń
  2. Temat wojny zawsze wydaje mi się taki odległy, jakby mnie w ogóle nie dotyczył. Nie wiem, co bym zrobiła, gdyby nagle Polska została zaatakowana. Najbardziej obawiam się tego, że kiedyś ponownie wybuchnie wojna w naszym kraju i zostanę rozdzielona z moich chłopakiem... Uaaa...

    A tak z innej beczki: z radością zgadzam się na współpracę, button już dodany :*.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubiłam historię, poza tym mój pradziadek był żołnierzem a dziadek przeżył wojnę i okupację, babcia zaś była w niemieckim obozie gdzie zabili jej najstarszą córkę. Ich opowieści brzmią w moich uszach nieustannie mimo że ich już nie ma.

      Dzięki za dodanie buttona;)

      Usuń
  3. Też się czasem zastanawiam, jak byśmy zareagowali, gdyby teraz wybuchła wojna. Czy młodzi ludzie stanęliby do walki? Nie wiem, myślę i mam nadzieję, że tak. Sama z wiekiem zaczynam coraz bardziej doceniać Polskę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przywracasz mi wiarę w ludzi:) Niestety jako pedagog mam negatywne zdanie o współczesnej młodzieży - ale nie będę generalizować. Wierzę we wrodzony patriotyzm :)

      Usuń
  4. O takich rzeczach się pamięta, jednakże gdyby coś takiego miało wystąpić dzisiaj. Wątpię w podobne zebranie, zorganizowanie sił polskiej ludności, ramie w ramie przeciwko innym. Nie te czasy. Miło, że to upamiętniłaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę podobnie. Choć w głębi duszy liczę że skoro ludzie pamiętają to potrafiliby odnaleźć w sobie tę waleczną cząstkę. Mam nadzieję że nie będziemy musieli się przekonywać na własnej skórze nigdy więcej.
      Nie mogłabym nie upamiętnić :)

      Usuń
  5. Dziękuję za bardzo miłe słówka u mnie :)

    Sabaton <3 Uwielbiam go i jego nuty nawiązujące do wojen. Słowa jakich nawet niektórzy Polacy nie są wstanie wypowiedzieć "Warszawo walcz".

    Pamięć dla polaków :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak zastanawia mnie czy nasze pokolenie byłoby w stanie tak walczyć o wolność czy wszyscy zwialiby do innego kraju. Ale teraz to byłaby wojna informatyczna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwiewanie do innego kraju jest bardzo możliwe... Ale tak jak mówisz, i ja pisałam w poście - zapewne wojna byłaby nuklearna albo właśnie informatyczna.

      Usuń
  7. w Świnoujściu też było obchodzone

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że teraz nie stać ludzi na patriotyzm. Wszyscy zapominają o całym świecie, który był. Liczy się dla nich tu i teraz. A ludzie przecież ginęli by oni mogli żyć w tym kraju. Polacy psują teraz wszystko, co kiedyś było ważne. Większość ludzi nawet nie ma żadnych wartości, ani wiedzy historycznej. A chociaż w ten sposób powinniśmy oddać hołd historii.

    Świetny tekst. Naprawdę. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, wiele ludzi nie potrafi docenić poświęcenia przodków, swojej historii i tożsamości...

      Dziękuję, cieszę się że Ci się spodobał :)

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. 39 year-old Business Systems Development Analyst Hedwig Govan, hailing from Victoria enjoys watching movies like Colonel Redl (Oberst Redl) and Poi. Took a trip to Old Towns of Djenné and drives a Jaguar C-Type. przydatne strony

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Sowia Poczta - kwietniowy box fantastyczny

Zimowy Book Haul cz. II