Recenzja: Niegrzeczne święta - opracowanie zbiorowe

 

Autorzy: Beta Majewska, Emilia Szelest, Katarzyna Berenika Miszczuk, 
Robert Ziębiński, Justyna Chrobak, Meg Adams, Agnieszka Lingas-Łoniewska, 
Anna Langer, Kinga Litkowiec, Ewelina Dobosz
Wydawnictwo: Kobiece
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 432

Święta pachnące piernikiem, marcepanem, makowcem i świerkiem. Otulone śniegiem oraz miłością płynącą od bliskich. Pełne nadziei, szczęścia, ciepła. A może całkiem inne, bo niegrzeczne? Jakie będą Twoje Święta? Na pewno najpiękniejsze! Chętnie opowiem Wam, jakie były te, o których miałam okazję przeczytać na kartach "Niegrzecznych Świąt".

Księgarnia Tania Książka, przesłała mi do recenzji kolejną pozycję o tematyce świątecznej. Tym razem trafiły do mnie okraszone gorącym romansem opowiadania. Na początek zapoznajcie się z oficjalnym opisem: "Nadchodzą święta, Niegrzeczne święta! Znane nazwiska i historie, które rozgrzeją cię w najmroźniejszy zimowy wieczór w jednym takim wydaniu! Czy byłaś niegrzeczna w tym roku? Zastanów się dobrze… Jedno jest pewne, zasłużyłaś na prezent! Tegoroczne święta będą różnić się od poprzednich. Tej zimy czeka na ciebie niegrzeczna antologia dziesięciu świątecznych opowiadań pióra wyjątkowych polskich autorek i jednego niesfornego autora. Nie czekaj na Świętego Mikołaja, zamów książkę już dziś i spraw sobie przyjemność!" Zachęcający? Dla wielu czytelników bez wątpienia tak. Zacznijmy jednak od początku.

Antologie zawierające opowiadania, mają często to do siebie, że są nierówne. Wielu autorów, którzy z reguły piszą pełnowymiarowe powieści, muszą zamknąć swoją opowieść w kilkudziesięciu stronach. Jedni z nich robią to umiejętnie, inni nieco mniej. Nie inaczej było w przypadku, tych zawartych w "Niegrzecznych świętach". Traficie w tej książce na opowiadania, które Was zaciekawią, rozpalą, zatrzymają na dłużej, ale znajdą się niestety również te słabsze, chwilami żenujące a nawet momentami wulgarne i odrealnione. Mam jednak świadomość, że powieści obyczajowe, z elementami romansu, a tym bardziej erotyki, rządzą się swoimi prawami, i czytelnik taki jak ja, który z reguły nie sięga po wymienione gatunki, musi się do nich na początku zdystansować. Starałam się to zrobić, by czerpać przyjemność z lektury.


 
Nie będę się rozdrabniała, i opisywała poszczególnych opowiadań, ponieważ każde z nich jest inne, reprezentuje inny poziom, ma różnych bohaterów i najzwyczajniej - nie chcę Wam niczego zaspoilerować, a tym samy odbierać przyjemności z czytania. I mimo, iż ja sama nie czerpałam tej przyjemności przez część lektury, to wiem, że będzie duże grono z Was, które odbierze opowiadania jak należy i będzie zachwycone.
Nie powiem Wam "polecam" lub "nie polecam". W recenzjach, wyrażam swoją subiektywną opinię, uważając przy tym jednak, że każdy ma inne upodobania, czyta różne gatunki i każdemu z nas odpowiada coś innego. Dlatego też, bez wątpienia, każdy z nas inaczej odbierze powyższą antologię, ponieważ każdy inaczej podchodzi do czytanych autorów. Wszak, każdy autor ma swój styl, pisze inaczej i to również przekłada się na odbiór całości. W wielu przypadkach to co nie podobało się innym mnie przypadło do gustu. I odwrotnie, dlatego trzeba przekonywać się na własnej skórze. Sprawdźcie także koniecznie, inne książki z kategorii nowości, jakie ma w swojej ofercie Księgarnia Tania Książka. 
"Niegrzeczne święta", będą idealną lekturą (albo prezentem), dla osób lubiących książki okraszone dozą pikanterii, romanse oraz erotyki. Lekkie lektury na zimowe wieczory, które nie są zbyt wymagające, ale przy których miło spędzimy czas. 


MOJA OCENA
5/10


Za egzemplarz do recenzji dziękuję


 


Komentarze

  1. Dawno nie czytałam antologii, ale wybrałabym chyba inną :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam możliwość przeczytać tę książkę, ale z niej nie skorzystałam i szczerze mówiąc trochę żałuję, bo w sumie jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Sowia Poczta - kwietniowy box fantastyczny

Zimowy Book Haul cz. II